Friday, July 29, 2011

SUPERCOLECTI A de DIETE

Share/Bookmark


Iată că am ajuns la a cincea pare din “Super­colecția 200 de diete”. Astăzi îți dezvăluim cum poți slăbi după naștere cu regimul Nicoletei Luciu și cum scapi de kilogramele în plus cu lămâie verde, pește ori ceai. Celebra nutriționistă Lygia Alexandrescu îți spune, așa cum te-am obișnuit, care sunt plusurile și minusurile fiecărui regim prezentat.
  • Supercolecția 200 de diete - Astăzi, dietele  61-77

62. Cu lămâie verde

Se consumă zilnic cel puţin doi litri de limonadă din lămâie verde cu o linguriţă de miere de salcâm şi se ţine următorul regim:

PRIMA ZI
Mic dejun: Lapte cu cereale, pâine graham cu unt şi marmeladă.
Prânz: Pui fript fără ulei şi salată asortată.
Cină: Fructe deshidratate şi peşte marinat.

A DOUA ZI
Mic dejun: O chiflă neagră cu şuncă de curcan, roşii şi castraveţi.
Prânz: Supă caldă de pui cu morcovi şi paste din făină integrală.
Cină: Un castronel de salată de sezon în care ai picurat suc de lămâie verde şi garnitură de cartofi copţi.

A TREIA ZI
Mic dejun: Pâine prăjită cu caşcaval, lapte dulce.
Prânz: Friptură de vită cu garnitură de legume fierte sau crude.
Cină: Mâncare de linte cu ciuperci marinate.

A PATRA ZI
Mic dejun: Cereale cu lapte sau croissant cu gem, brânză dulce sau caşcaval.
Prânz: Peşte la cuptor, cu mor­covi, mazăre şi multe mirodenii.
Seara: Cartofi natur cu un strop de smântână.

Eficienţă: Slăbeşti 4 kg în 4 zile.
Părerea specialistului: Cura e permisivă, dar e greu să slăbeşti 1 kg/zi cu croissant şi cartofi.


63. Mediteraneană

Mic dejun: Fructe de sezon, o felie de pâine cu miere.
Gustare: Măr sau pepene.
Prânz: Aperitiv fără carne, precum spanac cu orez, apoi carne la grătar cu salată stropită cu ulei de măsline, fără pâine.
Cină: Similară prânzului, constă în carne cu legume, măsline, brânză feta şi un pahar cu vin roşu.

Eficienţă: Slăbeşti cel puţin 2 kg în 7 zile.
Părerea specialistului: Ideală pentru sănătatea inimii, mai ales vara. E bogată în carbohidraţi, fructe, legume şi lactate şi este uşor de urmat.


64. Regimul lui Teo Trandafir

LUNI
Mic dejun: Un ceai, o omletă dintr-un ou şi o felie de şuncă presată, o felie de pâine, o portocală.
Prânz: 150 g de carne de vită la grătar, salată de crudităţi.
Cină: 100 g peşte la cuptor, un ceai de tei şi un măr.

MARŢI
Mic dejun: Un ou fiert, un ceai verde şi o felie de pâine de secară.
Prânz: Piept de pui la grătar, un iaurt degresat, un măr.
Cină: Fasole verde fiartă, o portocală şi un ceai de lămâie.

MIERCURI
Mic dejun: O cafea, o felie de pâine şi 100 g de şuncă presată.
Prânz: Peşte la grătar cu lămâie, o banană.
Cină: Salată de crudităţi cu piept de pui, un ceai de fructe, un kiwi.

JOI
Mic dejun: Un bol cu fulgi de porumb şi un pahar de lapte, un măr.
Prânz: 150 g filé de somon, o felie de pâine de secară, o portocală.
Cină: O salată de sezon, o portocală şi un ceai de tei.

VINERI, SÂMBĂTĂ, DUMINICĂ
Se repetă meniul de luni, marţi şi miercuri.

Eficienţă: Slăbeşti 3 kg în două săptămâni.
Părerea specialistului: Regimul urmat de Teo Trandafir conţine alimente bogate în nutrienţi, însă com­bina­ţiile alimentare nu sunt cele mai potrivite.


65. Cu ceai verde

Ca să te răcoreşti şi să slăbeşti în acelaşi timp, înainte de fiecare masă principală bea 250 ml de ceai verde cu gheaţă.

ZILNIC
Mic dejun: O cană de ceai verde.
Prânz: Carne slabă la grătar cu legume la abur.
Gustare: O cană de ceai şi 3 biscuiţi.
Cină: Salată de crudităţi de sezon.

Eficienţă: Slăbeşti 2 kg în 7 zile.
Părerea specialistului: Este un regim eficient, însă trebuie urmat perioade cât mai scurte, pentru a slăbi cel mult 4 kilograme.


66. Cu ceai roşu

ZILNIC
Mic dejun: O felie de pâine integrală sau două batoane müsli, o portocală, o cană cu ceai roşu.
Prânz: Orez cu legume şi salată de paste rece, un fruct, 250 ml ceai roşu cu gheaţă.
Gustare: 200 ml de ceai roşu cald.
Cină: Un peşte la cuptor, legume fierte, 250 ml ceai roşu.

Eficienţă: Slăbeşti 2-3 kg în 4 zile.
Părerea specialistului: Micul dejun este bogat în energie, cina este echilibrată, lipsesc însă fruc­tele de la gustări şi lactatele. Cura poate da rezultate.


67. Regimul japonez cu banane

Acest regim este foarte popular în Japonia şi a fost susţinut de cea mai impor­tantă companie care comercializează fructe în întreaga lume.

ZILNIC
Mic dejun: O cantitate nelimitată de ba­na­ne, apă foarte rece.
Prânz: Salate de crudităţi şi banane.
Gustare: Un castron de orez.
Cină: O salată de pui cu legume proaspete.

Eficienţă: Slăbeşti 2 kg în 7 zile.
Părerea specialistului: E greu de crezut că o cantitate nelimitată de banane poate conduce la o scădere ponderală.


68. Cu peşte şi legume

PRIMELE 3 ZILE
Mic dejun, prânz, cină: Doar legume proaspete, la grătar sau la abur, stropite cu ulei de măsline.

A PATRA ZI
Mic dejun, prânz, cină: Peşte slab, fiert sau la grătar, cu garnitură de legume preparate sau salate din legume proaspete.

ULTIMELE NOUĂ ZILE
Mic dejun: O bucată de peşte cât o palmă prăjit cu ulei de măsline, salată de legume.
Prânz: Un peşte cu legume la abur, cu lămâie.
Cină: Doar salate de legume proaspete.

Eficienţă: Slăbeşti 3-4 kg în 14 zile.
Părerea specialistului: Alimentele de bază sunt bogate în nutrienţi şi eficiente pentru slăbit, însă trebuie gătite dietetic: la gră­tar, la cuptor, la abur sau fierte.


69. Dieta de cinci zile

ZILNIC
Mic dejun: O cană de lapte şi fulgi de ce- reale.
Gustare: O banană.
Prânz: O jumătate de conservă de ton, un cartof fiert, pasat şi amestecat cu lapte.
Gustare: Un iaurt mic, fără fructe.
Cină: Peşte (macrou, cod) fiert sau la grătar, doi cartofi fierţi.
Gustare:
150 g orez cu lapte.

Eficienţă: Slăbeşti 2 kg în cinci zile.
Părerea specialistului: Se poate urma sub atenta observaţie a unui medic specialist, care să intervină atunci când organismul e prea slăbit de la dieta săracă în nutrienţi.


70. Okinawa

Denumită după un arhipelag de pe coasta Japoniei, unde locuitorii sunt renumiţi pentru longevitatea lor, dieta are la bază principiile bucătăriei nipone. Regimul Okinawa este semi-vegetarian şi conţine foarte puţine grăsimi (mai puţin de 25% calorii provenite din grăsimi). În plus, se mănâncă mult peşte, orez şi la finalul fiecărei mese se bea un ceai. Spre exemplu, iată ce poţi mânca într-o zi de dietă Okinawa:

Mic dejun: 100 g pâine de orez, 100 g brânză dulce, mere, ceai.
Prânz: 150 g tofu, 100 g paste, 100 g fasole, 150 g salată de ciuperci, ceai.
Cină: 200 g peşte, 100 g orez brun, 70 g castraveţi, două portocale, ceai.

Eficienţă: Slăbeşti 2 kg în 7 zile.
Părerea specialistului: Dieta asiatică este, în general, una sănătoasă, cu alimente gătite dietetic. Principiile regimului pot fi aplicate zi de zi, pentru o alimentaţie de menţinere.


71 . Dieta Ioanei Maria Moldovan

Prezentatoarea de la “Poveştiri adevărate” (Acasă TV) nu are probleme cu silueta pentru că obiş­nuieşte să ţină permanent o cură care nu lasă kilogramele să se acumuleze.

Micul dejun: Un bol de lapte cu cereale, o banană.
Prânz: Un piept de pui la grătar, salată verde.
Cină: O salată de ton cu porumb.

Eficienţă: Slăbeşti 2 kg în 7 zile.
Părerea specialistului: Este reco­mandată pentru menţinere, având în vedere frecvenţa mese-lor şi modul de asociere al alimentelor.


72. Cura lui Cătălin Crişan

PRIMA ETAPĂ - 14 zile
Zilnic, se consumă carne, inclusiv peşte (orice cantitate), la grătar sau fiert, mezeluri, un ou pe zi, 100 g brânzeturi fermentate - telemea sau caşcaval.

A DOUA ETAPĂ - 9 zile
3 zile: 500 g de fructe pe zi, legume crude, supe, 400 g/zi de lactate proaspete - lapte, caş, lapte bătut.
6 zile: Carne la grătar, mezeluri şi ouă (orice cantitate).

A TREIA ETAPĂ - 12 zile
3 zile: Două ouă zilnic, 100 g brânzeturi nefermentate.
3 zile: Carne, mezeluri şi ouă.
3 zile: 500 g fructe pe zi - crude, coapte sau compot, legume (orice cantitate), 1.500 g lactate/zi.
3 zile: Un ou, carne, mezeluri.

ETAPA A PATRA - 13 zile
2 zile: 500 g fructe/zi, legume la discreţie, 500 g lactate/zi.
3 zile: Carne slabă preparată la grătar sau la abur, mezeluri slabe, salate verzi cu ulei de măsline şi lămâie.
2 zile: Fructe şi legume la discreţie.
1 zi: 500 g lactate proaspete.
2 zile: Fructe şi legume la discreţie.
3 zile: Carne slabă şi mezeluri slabe.

ETAPA A CINCEA - 8 zile
2 zile: Fructe şi legume la discreţie.
1 zi: Doar lactate proaspete.
2 zile: Numai fructe şi legume.
3 zile: Carne slabă şi mezeluri, un ou pe zi.

ETAPA A ŞASEA - 10 zile
2 zile: 500 g fructe/zi, legume, 400 g lactate proaspete/zi.
8 zile: Alternează: o zi - fructe, legume, salate, cealaltă zi - carne cu salată de legume.

Eficienţă: Slăbeşti cel puţin 15 kg pe perioada dietei.
Părerea specialistului: În primele 14 zile se exagerează cu proteinele, iar colonul şi rinichii sunt puşi la grea încercare. În rest, dieta este disociată, rezultatele sunt bune, însă menţinerea e o problemă.


73. Cu ananas

ZILNIC
Mic dejun: 300 g de ananas tăiat bucăţele, un pahar de suc de portocale, trei linguri de cereale.
Prânz: Salată cu 200 g ananas, un ardei, două cepe mici şi 50 g legume de sezon.
Cină: 300 g ananas cu 100 g ciuperci şi 50 g carne de curcan.

Eficienţă: Slăbeşti 4 kg în 7 zile.
Părerea specialistului: Dietă de înfometare, nerecomandată de medicii specialişti.


74. Regimul cu ouă al Ioanei Ginghină

PRIMA ZI
Mic dejun: Cafea fără zahăr sau ceai cu lămâie.
Prânz: Două ouă fierte tari, salată de varză.
Cină: 250 g grătar cu carne de vită, salată de varză.

A DOUA ZI
Mic dejun: Cafea fără zahăr sau ceai cu lămâie.
Prânz: 250 g carne la grătar, salată, fructe.
Cină: 200 g şuncă.

A TREIA ZI
Mic dejun: O cafea, o felie de pâine neagră.
Prânz: Două ouă fierte, salată de varză.
Cină: 200 g şuncă.

A PATRA ZI
Mic dejun: Cafea, morcov crud sau fiert, o bucată de lămâie.
Prânz: Peşte fiert sau la cuptor, fructe.
Cină: Două ouă, un morcov.

A CINCEA ZI
Mic dejun: Cafea, o felie de pâine.
Prânz: Pui la grătar.
Cină: 200 g şuncă, salată de varză.

A ŞASEA ZI
Mic dejun: Cafea, o felie de pâine neagră.
Prânz: 300 g pui la grătar.
Cină: 150 g şuncă, salată de varză.

A ŞAPTEA ZI
Mic dejun: Ceai cu lămâie.
Prânz: 200 g grătar, fructe, legume.
Cină: 300 g peşte cu salată.

Eficienţă: Slăbeşti 7 kg în 7 zile.
Părerea specialistului: Consumul excesiv de ouă solicită sistemul digestiv şi nu se recomandă a fi urmat perioade lungi. Rezultatele depind de organismul fiecărei persoane în parte.


75. Cu pui şi ţelină

ZILNIC
Mic dejun: 250 g pui, un fruct, cafea fără zahăr.
Prânz: 300 g pui, 200 g salată de ţelină, o felie de pâine, o salată de fructe sau un iaurt degresat.
Cină: 300 g pui la grătar, 200 g salată de ţelină, 100 g brânză dulce.

Eficienţă: Slăbeşti 5 kg în două săptămâni.
Părerea specialistului: Funcţionează, însă numai pe perioade scurte de timp.


76. Cu 1.200 de calorii/zi

ZILNIC
Mic dejun: 50 g graham, două ouă fierte, o cafea neagră.
Gustare: O banană.
Prânz: 100 g muşchi de porc la grătar, 100 g orez fiert.
Gustare: O portocală.
Cină: 100 g mămăliguţă, 100 g brânză de vaci, un ou fiert, 20 g unt.

Eficienţă: Slăbeşti 3 kg în 7 zile.
Părerea specialistului: Necesarul caloric se calculează în funcţie de activităţile zilnice ale persoanei. Nu e bine să fie standardizat.


77. Dieta pe vârste

La 20 de ani

ZILNIC
Mic dejun: 40 g cereale - fulgi de porumb sau de ovăz, 150 ml lapte, un fruct.
Prânz: 100 g carne slabă sau 130 g peşte, 15 ml ulei de măsline, 200 g legume preparate sau crude, 60 g pâine, un iaurt, un fruct. Gustare: 40 g pâine, 20 g ciocolată neagră.
Cină: 150 g legume crude sau preparate cu o lingură de ulei vegetal, 30 g brânză, un fruct.

La 30-40 de ani

ZILNIC
Mic dejun: un iaurt dietetic, 60 g pâine, 10 g unt, o lingură cu dulceaţă.
Prânz: 40 g ton, 150 g legume preparate la abur, 150 g paste cu ulei de măsline, un fruct.
Cină: 250 ml supă de legume, 130 g carne slabă, 30 g brânză, 40 g pâine, un fruct.

La 40-50 de ani

ZILNIC
Mic dejun: 150 ml lapte degresat, un corn, 10 g unt, o lingură cu dulceaţă.
Prânz: Un ou sau 50 g peşte, 150 g legume la grătar cu puţin ulei de măsline, un iaurt fără grăsimi, un fruct.
Cină: 150 g paste, 60 ml smântână, 150 g peşte slab, 40 g pâine, 30 g brânză, un fruct.

La peste 50 de ani

ZILNIC
Mic dejun: 50 ml lapte semidegresat, 60 g pâine, 8 g unt, un fruct.
Prânz: 150 g paste, 100 g legume crude, 100 g carne slabă, două linguri cu ulei vegetal, un iaurt integral, un fruct.
Gustare: 60 g pâine, 40 g brânză.
Cină: 300 ml supă de legume, 80 g peşte, o lingură de ulei de măsline, un iaurt integral, un fruct.

Eficienţă: Slăbeşti între 2 şi 5 kg în 7 zile.
Părerea specialistului: Metabolismul nu e mereu influenţat de vârstă, ci şi de alţi factori, aşa că privesc acest regim cu anumite rezerve privind eficienţa lui pe categoriile desemnate.

Vezi și cura-minune cu care Nicoleta Luciu a slăbit după prima sarcină


Wednesday, July 27, 2011

20 de remedii pe bază de ulei de măsline

Share/Bookmark








Uleiul de măsline face minuni

Medicul Ioan Nedelcu, specialist în boli dermatologice la Spitalul Elias din Bucureşti vă învaţă ce întrebuinţări puteţi da uleiului de măsline extravirgin.

Astfel, specialistul vă pune la dispoziţie 20 de reţete ce vă pot ajuta în ameliorarea unor afecţiuni, precum şi remedii utile în cosmetică.

1. Paradontoza
Prin masarea periodică a gingiilor cu ulei de măsline s-a observat că este mult diminuat pericolul parodontozei. Folosiţi ulei de măsline de trei ori pe zi.

2. Ulcerul duodenal
Se bate un albuş de ou prospăt cu o linguriţă de zahar pudră şi o lingură de ulei de măsline până se face cremă. În fiecare dimineaţă se consumă acest amestec pe stomacul gol timp de 10 zile.

3. Gastrita
O lingurita de ulei de măsline extravirgin luată înainte de fiecare masă protejează stomacul împotriva ulcerului şi gastritei.

4. Constipaţia
Dacă se consumă o lingură sau două de ulei de măsline dimineaţa, în combinaţie cu zeamă de lamâie sau cafea se previne constipaţia.

5. Balonări şi arsuri la stomac
Folosiţi 250ml de ulei de masline presat la rece, 1 kg de miere de albine şi 4 lamâi trecute prin maşina de tocat carne. Se amesteca totul şi se ţine în borcane la frigider. Se iau 3 linguri pe zi cu 30 minute înaintea meselor. Cura cu salata de pătrunjel este de asemenea eficientă.

Se mănâncă zilnic, timp de două săptămâni o legatură de patrunjel tăiat mărunt, la care se adaugă puţin ulei de măsline şi puţină lămâie. Este şi un detoxifiant excelent al organismului.

6. Eliminarea pietrelor de la vezica biliară
Reţeta 1: Folosiţi 200 grame de ulei de măsline, un gălbenuş de ou, zeama de la o lămâie, 40 ml. coniac natural de bună calitate, 1 linguriţă de zahar, miere naturală.

Se amestecă şi se bea cu înghiţituri rare. Staţi apoi culcat pe partea dreapta, cu picioarele la piept. Urmariţi-vă scaunul şi veţi observa că aţi eliminat
pietricele.

Reţeta 2: Folosiţi 250 ml ulei de măsline. Cantitatea se bate puternic cu zeama de la trei lămâi până ce uleiul devine lăptos. Beţi acest amestec două zile la rând.

7. Eliminarea pietrelor de la bilă
Se râşnesc seminţe uscate de pepene roşu. Timp de 10 zile, dimineaţa pe nemâncate se ia o linguriţă din pulberea obţinută împreună cu o lingură de ulei de măsline presat la rece şi se stă culcat pe partea dreaptă 20 minute. Tratamentul durează 3 luni, câte 10 zile pe lună.

8. Probleme hepatice sau biliare
Se pot lua 1-2 linguri de ulei dimineaţa înainte de masă sau 1-2 linguri de ulei înaintea fiecărei mese. Este recomandat ca după înghiţirea uleiului să se stea culcat o jumatate de oră pe partea dreaptă.

Daca medicul constată ca pietrele sunt destul de mici pentru a putea fi eliminate fără să se blocheze, se amestecă o jumătate de ceaşca de ulei de măsline cu o jumătate de ceaşca cu suc de lămâie sau grapefruit şi se bea seara înainte de culcare.

Dimineata se bea ceva fierbinte şi apoi e posibil ca pietrele să fie eliminate. Alteori se poate posti două zile înainte, bând suc de mere din două în două ore, iar în cea de a doua seară se bea amestecul de ulei şi suc de lămâi. Astfel se va curăţa vezica, se vor dizolva sau elimina pietrele mici.

9. Artroza
Se toarnă ulei de măsline peste frunze tinere de nuc şi se lasă timp de 3-4 ore, după care se aplică frunzele în 3-4 straturi pe locul bolnav.

Masajul cu ulei de măsline şi suc de lămâie este şi el eficient. Încălziţi pe foc un amestec de ulei de masline şi suc de lămâie, apoi masaţi-vă cu el articulaţiile dureroase. Aplicaţi un
bandaj şi lăsaţi-l şi peste noapte.

10. Reumatismul
Se fierb 10 minute: o ceapă mare tăiată fin, 4 linguri de ulei de măsline, 150 ml apă şi 40 grame untură nesărată. Se bea foarte caldă mai multe seri la rând.

După două ore, la culcare, se bea un decoct de cruşin (o linguriţă la cană, fiert 3 minute). Tratamentul se face o dată pe an, timp de 7 zile. Se pun opt linguri de piper negru măcinat într-un litru de rachiu tare şi se lasă la macerat 5-7 zile.

Se filtrează şi se masează cu această soluţie zonele dureroase de 2-3 ori/zi.

11. Ciocuri pe coloană
Alifia de sânziene: 20 grame de plantă uscată, bine mărunţită se pun la macerat timp de 12 ore în 30 mililitri spirt sanitar, într-un borcan închis ermetic.

Se adaugă 200 ml ulei de măsline şi se ţine în "bain marie" timp de 3 ore, agitând vasul din când în când. Se lasă în repaus trei zile, după care se filtrează.

După filtrare, se pune într-un vas pe foc şi se adaugă 50 grame ceară de albine, amestecându-se continuu până se topeşte. După răcire, se păstrează la rece. Se fac fricţionări de-a lungul coloanei vertebrale în fiecare seară.

12. Arsuri
Uleiul de măsline s-a dovedit eficient pentru calmarea arsurilor. Se combină cu albuş de ou şi se aplică pe locul afectat.

13. Ten deshidratat
În cazul tenului obosit şi uscat, uleiul de măsline se foloseşte sub formă de comprese călduţe pe pomeţi, pe frunte sau tâmple. După câteva minute, compresele se înlătură şi se clăteşte faţa cu apă călduţă.

Sunt suficiente câteva asemenea proceduri pentru ca tenul să îşi recapete strălucirea. Uleiul înmoaie pielea, hidratează, regenerează şi ajută la îndepărtarea impurităţilor.

14. Creme antirid
Pentru tenul ridat şi uscat este recomandată o mască dintr-un ou crud bătut bine, o lingură cu miere şi o lingură cu ulei de măsline. În acest amestec se poate adauga şi puţin suc de fructe sau legume - lămâie, pepene, morcovi, castraveţi.

Masca se aplică pe faţă pentru 15-20 de minute, apoi se spală cu apă călduţă. Se repetă de trei ori pe săptămână. Efect de întinerire a tenului şi de netezire a ridurilor are şi masca din ulei de măsline amestecat cu tărâţe, care se aplică în acelaşi mod.

15. Tonifierea tenului
Se amestecă o lingură cu ulei de măsline şi suc de castravete. Se adaugă argilă până se obţine o pastă care se aplică pe faţă în strat subţire timp de 20-30 de minute, apoi se spală cu apă călduţă.

Daca tenul este foarte uscat, doza de ulei poate fi mărită. Pentru hidratare, uleiul de măsline se poate combina cu argilă şi gălbenuş de ou. Pentru ca măştile să îşi facă efectul, trebuie repetate o dată la două zile.

16. Pete maronii
Amestecaţi bine o lingură de mălai cu un sfert de linguriţă de pudră din coaja de portocală (se poate realiza din cojile uscate de la o portocală, măcinate fin într-o râşniţă de cafea), o lingură de lapte bătut şi o linguriţă de ulei de măsline.

Aplicaţi pasta obţinută pe faţă şi pe decolteu, lăsând-o să acţioneze până când începe să se usuce. Masaţi uşor pielea cu degetele, până când devine strălucitoare.

Clătiţi faţa mai întâi cu apă caldă, apoi cu apă cât mai rece. Veţi îndepărta astfel petele maronii, iar pielea va deveni netedă şi catifelată.

17. Masca pentru ten gras
Amestecaţi bine o linguriţă de mălai cu câteva picături de zeamă de lămâie verde, jumătate de linguriţă de lapte şi jumătate de linguriţă de ulei de măsline.

Aplicaţi pasta obţinută pe piele, lăsând-o să acţioneze o jumătate de oră. Clătiţi din abundenţă cu apă călduţă.

18. Contra acneei
Comprese cu ulei de măsline: încercaţi amestecul urmator: ulei de masline virgin, plus 100 de picături de ulei aromat de lavandă (ulei esenţial, nu industrial).

Se amestecă bine şi se aplică pe coşuri sub formă de comprese sau se fricţionează uşor. Primele efecte apar după câteva zile.

19. Mâini şi unghii
Pentru a va întări unghiile, înmuiaţi-le timp de 10 minute în ulei de măsline căldut, o dată pe săptămână. Ele vor deveni mai puţin casante. Aceasta practică are meritul de a reduce cuticulele.

Dacă aveţi mâinile uscate, roşii sau crăpate, încălziţi puţin ulei de măsline într-un bol la cuptorul cu microunde (atentie, uleiul de măsline nu trebuie sa fiarba!).

Înmuiaţi-vă mâinile timp de 15 până la 20 de minute, o data la două zile şi pielea se va calma. Pentru a avea mâini cu pielea fină, masaţi-le cu ulei de măsline amestecat cu o linguriţă de zahăr.

20. Îngrijirea părului
Uleiul de măsline conferă strălucire părului uscat şi deteriorat. Pentru acest tip de păr este indicată o mască hidratantă pregatită dintr-un gălbenuş de ou şi o lingură cu ulei de măsline.

Părul se masează cu acest amestec cu 20 de minute înainte de baie. Uleiul de măsline trebuie folosit însă în cantitţi mai mici, pentru ca în exces poate provoca o uşoară îngrăşare a părului.

Contra căderii părului se fac frecţii ale pielii capului cu ulei seara, timp de 10 zile.

SAREA DE BAZNA

Share/Bookmark


SAREA DE BAZNA
* Este un produs natural extras de la mare adancime, din subsolul statiunii balneare Bazna, din judetul Mures. Folosita empiric de sute de ani, reteta ei cuprinde substante de-a dreptul miraculoase pentru sanatate: solutii suprasaturate de ape minerale foarte bogate in cloruri de sodiu, potasiu, magneziu, calciu, precum si iodura si bromura de sodiu.

Dupa evaporarea totala a apei din compozitie, rezulta un conglomerat de cristale uscate, care ulterior sunt ambalate si comercializate in capsule etanse de 25 si 100 g *

Focul viu

Istoria sarii de Bazna incepe in anul 1672, toamna, dupa caderea primelor brume, cand cativa ciobani care-si pasteau turmele la marginea unei paduri, vrand sa se incalzeasca, au facut un foc in apropierea unor balti sarate.

Pe neasteptate, de la focul lor s-a aprins si apa din balti, care s-a acoperit cu limbi de foc albastrui. Vestea despre focurile vii descoperite la Bazna s-a raspandit imediat, intamplarea a intrat in legenda, fara ca cineva sa-i acorde insa atentie.

Abia la inceputul secolului al XIX-lea, o comisie de medici si chimisti din Viena a venit la Bazna, pentru a studia efectele sarii de-acolo, precum
si ale climatului zonei, propice curelor balneare.

Istoricul statiunii incepe insa cu initiativa unor medieseni, care au reusit ca in urmatorii ani sa atraga un numar mare de turisti pentru cura balneara. Rezultatul a fost de exceptie: sute de persoane cu diverse afectiuni au plecat sanatoase acasa.

La inceputul secolului XX, statiunea a cunoscut o perioada de dezvoltare substantiala, dobandindu-si o faima care a trecut de hotarele tarii. In prezent, statiunea Bazna se afla intr-o perioada de renastere. Ea este vizitata anual de turisti, care revin sistematic, atrasi de eficienta tratamentelor.

Sarea de Bazna este un remediu natural cu aplicare externa, sub forma de comprese, cataplasme, bai locale, partiale sau totale, cu beneficii certe pentru sanatate, contribuind la ameliorarea sau vindecarea unei mari varietati de afectiuni. Efectul se datoreaza capacitatii ei de fi absorbita si asimilata rapida de organism, fapt confirmat de traditia indelungata a folosirii ei.



Tratamente cu sare de Bazna


Profilactic


Se recomanda persoanelor sanatoase, in scopul fortificarii organismului, a sistemului osos, locomotor, pentru imbunatatirea laxitatii ligamentare si musculo-articulare, in special pentru sportivi, dansatori profesionisti, balerini.


Terapie generala


* Boli si afectiuni reumatismale cu caracter inflamator cronic (stari alergice articulare si abarticulare dupa reumatisme articulare infectioase).

* Poliartrita reumatoida (poliartrita cronica evolutiva).
* Spondilita anchilozanta si spondiloze de toate felurile.
* Artroze si poliartroze (coxartrozele, gonartrozele, osteoporozele).
* Discopatiile lombare si spondilozele lombare fara fenomene hiperalgice de lumbago sau lombosciatica, fara semne nevritice sau cu deficit motor grav.
* Discopatiile dorsale si spondilozele dorsale.
* Discopatiile cervicale si spondilozele cervicale.
* Manifestari abarticulare izolate, pure sau asociate (localizari pe tendoane - tendinite, bursite, tenosinovite).
* Localizari pe muschi: mialgii, mioze, amiotrofii, tendinoze.
* Localizari pe teci fibroase: aponevroze, fascii, periost.
* Periartritele cu blocare partiala sau totala a mobilitatii umarului.

Afectiuni ortopedice


* Sechele dupa fracturi, entorse, luxatii, consolidari intarziate, fracturi vindecate sau tulburari circulatorii si trofice reziduale, redori articulare post-traumatice sau dupa imobilizare.

* Stari post-traumatice, stari post-chirurgicale ortopedice.

Afectiuni ale sistemului nervos


* Radiculite, poliradiculite, plexite, nevrite, polinevrite.

* Sechele post-traumatice ale sistemului nervos periferic, care nu necesita interventii operatorii, cu semne clinice obiective de restabilire functionala.

Boli ginecologice


* Inflamatii cronice ale uterului si organelor anexe, sterilitate primara si secundara, hipoplaziile uterine, nevralgii pelvine, unele tulburari menstruale, sechele postoperatorii.


Modul de folosire


* Pentru comprese: 25 g Sare de Bazna dizolvata intr-un litru de apa calda (1 doza mica).

* Pentru cataplasme: 25 g Sare de Bazna umezita si impachetata intr-o fasie de tifon.
* Pentru bai locale: la picioare (glezne si genunchi), la maini (cot si umar) - 100 g (1 doza mare).
* Pentru bai partiale: in pozitia sezut - 200 g (2 doze mari).
* Pentru bai generale: 300 g (3 doze mari)/ 40-50 litri apa.
* * *
* Sarea de Bazna se gaseste in toate magazinele naturiste din tara.
* Produsul se livreaza si sub forma semilichida, pentru utilizarea in baze de tratament si recuperare (micropiscine). Sarea fiind complet dizolvata, nu infunda filtrele sau instalatiile de reciclare a apei. La cerere, produsul poate fi odorizat.
* Sarea de Bazna poate fi achizitionata si de la producator, la pret mai mic: tel./fax 0255/21.76.45, 0722/34.12.56, e-mail: miere.sara@yahoo.com
* Produsul a fost testat dermatologic si este agreat de autoritatile medicale din Romania.
forumla as

Monday, July 25, 2011

INTERVIEW WITH CHRIS MARSH



An Interview With Chris Marsh

Through contacts in Japan 10 or so years ago, Chris Marsh met some direct students of Mikao Usui and his experiences are often quoted in this regard. Here he talks about this 40 year spiritual journey which has led him from aspiring Methodist minister to shamanic Buddhist teacher. He says that we are all capable of healing the self, but often have simply forgotten how.

What was your first experience of Reiki?
The first time I studied Reiki, it was out of curiosity. Over the years I’d had lots of experience of Japanese culture. But the first time I was exposed to Reiki it just wasn’t Japanese. There was an odd bit of Japanese language and reference to Japanese culture, but it felt too complex, it didn’t feel right, it didn’t have that flavour of understated elegance (Shibumi) that is the signature of everything Japanese. I studied Reiki 1 and 2 and Master with one teacher.

What was your first experience of Buddhism?
The roots of my conversion to Buddhism were sown when I was 16 to 17 and went to Japan for the first time. My martial arts teacher there was Buddhist and I found his personality very attractive. At the time, interestingly enough, I saw my own path as something very different. And at 18 I went to university to train as a Methodist minister. While there studying theology I took a course option on comparative religion. Jiyu-Kennett, an Englishwoman who had gone to Japan after the war and become a Zen Buddhist nun was one of the visiting lecturers. She was the first woman leader of a Japanese Zen order. I was bowled over by her. I wanted what she had.

I was also questioning a lot of stuff that I was being taught, having been looking at copies of codices, and gospel documents in Aramaic and Greek. I couldn’t see how what we had been taught had come from what I was reading. It was the take over of Christianity by Roman politics. I decided I didn’t want to be ordained. I finished the BA in Theology and decided to become a Buddhist. 30 years down the road that is where I am now. I’ve mainly studied Zen but have dabbled my toes in lots of Buddhist styles. Theravada Buddhism particularly spoke to me. In the last ten years I’ve taken more interest in the Japanese forms of Pure Land, Tendai, Shingon.

You mentioned your Japanese martial arts teacher as a key influence in this journey?

Yes. I’ve studied martial arts since I was seven years old in 1959. I joined a Judo club for two years then moved to Kendo and from that to working with live sword. My first teacher was English, but I decided that the only way to go further was to go to Japan, to find someone who could teach me the sword and the way of being a Samurai. So I went to Japan in the 60s as a teenager, on my own. I didn’t speak the language and I didn’t have a teacher. I had to find someone and convince them I was worthy of being taught. I found the teacher and convinced them to teach me by sitting outside their dojo for five days and nights without moving. In the end he capitulated. For the first month I simply swept the floor of the dojo and washed the students’ uniforms. After a month, the teacher then began to teach me. And it was he who sowed the seeds.

Martial arts have had a massive influence on me. It gave me self control. It taught me that the difference between life and death is separated by a split second. Martial arts teach you respect and discipline. It teaches you your strengths and weaknesses. You also learn about energy and the mobilisation of energy. You develop the senses that we have other than the obvious ones.

What influence has Buddhism had on your life?

Buddhism helped me to come to come to terms with events in my life in a way that I couldn’t otherwise have done. It has enabled me to deal with the whole process of grief and bereavement in a very calm way. I came to a point where it was not grief or loss; it was being gratitude that those I had lost had been a part of my life.


What are your lineages in Reiki?

There are three I could claim. I could claim Usui and Suzuki san. But this is not a true lineage as she is a woman and there was a limit to what she was taught.

My true spiritual lineage has 16 names in it. Included in it is the person who I have reason to believe taught Usui. It is closer to the source, rather than closer to Usui and it is not a Reiki lineage.

My Western Reiki lineage includes Bethel Phaigh and William Rand.

What have been the major points of your journey?
Six years ago I had a eureka moment. I was initiated into a form of spiritual practice and it was all in there. I managed to go through the lineage records and found where Usui had been the student of a teacher and suddenly…it all made sense.

From then on, I’ve followed this path. It isn’t Reiki. It’s older than Reiki. It has a purity and simplicity that Western Reiki doesn’t have. It isn’t about a three day course and being a ‘master’. It’s about learning to master yourself over a number of years. That’s where I am.

Trying to find out about Usui’s life is like chasing shadows. He’s mentioned in only a handful of public documents in Japan. Finding how he got to where he got to has been the work of the last ten years.

Does it matter what type of religious practice Usui followed?

I think Usui managed to distil the elements of Tendai and Shingon Buddhism. At the time of Usui and to a certain extent now, sectarianism in Japan meant nothing. You could be Shinto and Buddhist for example. There’s no paradox. You hedge your bets. The differences between Shingon and Tendai are subtle. Shingon is more mystical. Tendai was the state religion – it had more ritualistic trappings. There’s a difference between methods and personalities, that is between Kukai and Saicho. But they both learnt from the same people and studied at the same places.

But temple Buddhism is not living Buddhism. True Buddhism is what people experience every day in the teacher student relationship where the teachings are given. The essence of where Reiki came from is in the practice that still continues where Buddhism and Shinto and shamanism meet.

I don’t think that Usui was an extraordinary man. I believe he was an ordinary man who had extraordinary experiences. In the same we don’t become special because we practise Reiki, we’re special anyway.

What, to you, is the essence of Reiki?

To create balance where there is chaos.
Getting to know yourself is the heart of everything. It’s the heart of Reiki. Ego has no place in Reiki, if there is no stability, calm, peace, then leave.
Of course, when you lift the lid on yourself you can find a can of worms. But you can also find lots of things there that you can change.

What is the essence of a Reiki practitioner?
There is a perception that a Reiki practitioner is a healer and I would dispute that. The Reiki practitioner is a facilitator of healing. We can muddle the role of the Reiki practitioner and wilfully misunderstand it.

It is the client who heals themselves in combination with their nature. The Reiki practitioner helps gives permission for this. People are often accustomed to look outside for solutions. Reiki practitioners give them permission to look within and heal the self. We are all capable of healing ourselves. We’ve just forgotten how to do it.

If a practitioner has the attitude ‘you’ve come to me and I’m going to help you make it better’ they create karma. None of us has the right to interfere in any one else. Everything we do in life has an effect.
Our job is to be open, to facilitate, to guide, but not to do. When a person messes around with somebody’s energy they can create transference and clients can develop inappropriate attachments.
There’s a really good story about a Zen teacher.

This teacher has a garden in temple. There are monks and students from America. The teacher wanted to move a rock which had been there for 1000s of years. The monks and students tried to move it but had no chance.

The students went away for a break. When they came back the rock had moved. They could see the tracks they rock had taken and asked the teacher how he had done it. His reply was simple: I asked the rock to move.

How would you define energy?

Energy is what makes everything. Bricks, mortar, trees, animals. The whole planet, the power behind creation,.

It’s the driving force and cohesive force behind everything. By all means learn how to use it. Learn from someone who knows how to do it, correctly and safely. When we step into the energetic world, we step into the place where things are created.

What do you teach at the moment?
Buddhism. Shamanic Buddhism.
It’s a tradition that goes back to the roots of Buddhism in Japan and that combines elements of Buddhism and Shinto. It’s hard work and parts of the practice are physically demanding. Quite a lot of the teaching and practice wherever possible is done outside in nature.

The teachings are a direct transmission. Nothing is written and it’s not a step ladder.
This is the opposite. It’s a fluid practice. There are no levels or set hoops. There is an awareness of the relationship between teacher and student. Two students who start at the same time will grow in their own way and at their own speed and their practice will be individual to them and reflective of their individual gifts. It eradicates one-upmanship.

People can be taken a long way out of their comfort zone but it is a huge lesson in awareness, that whatever we do affects our world and our environment. We work with the elements with the Self as the sixth and final element. Everything you do has to be done in a state of awareness.
How would you relate all this to Reiki?

I would say that whatever people do in Reiki and in life should be done from a point of compassion. That it is important that don’t mix up the needs of other people with your own desires. The compassionate thing is to sit and listen and create a space in which the person can just be. People can find life a struggle. You just create an environment in which they can be. They can sit and relinquish the pressure that makes life uncomfortable for them. Hopefully they can see what they need to change.

What do think should be included in Reiki training?

An understanding that sometimes not doing anything is the correct action. And the idea that when we give Reiki the only intention should be that the client gets whatever they need and not what we think they need. If it’s not broken, don’t fix it.

The politics and infighting and sectarianism and protectionism that we see in modern Reiki fills me with sadness. They’re not what it’s all about. There are too many people with a heavy financial, emotional and personal investment in their version of the truth.

Something that really gets to me is the fact that people treat Reiki as something that can be bought and sold. Personally I feel it’s immoral to charge money for spiritual training. I don’t think people should be asked to pay for enlightenment. It goes against the ethos. People who treat Reiki and new forms of Reiki as just another business are no better than merchants. To me, they are devoid of all spirituality.

What is the most extraordinary thing you have ever seen?
Probably the most important and significant thing was when I was teaching a group and managed to get them to see that when they gave Reiki to someone they didn’t have to physically do anything. That the intention, “That the person get whatever they need” was sufficient.

You do find people who are healers, who are capable of simply impossible physical feats and who can transcend the usual and normal. I feel it’s because they open a gateway within, between themselves and every other living form, and that gateway enables them to perceive things, and take action, in a very different way.

SOURCE


Share/Bookmark

Sunday, July 24, 2011

UN CURS SI O CONFERINTA REIKI INTERESANTE

Conferinta si curs Reiki sustinute de Hyakuten Inamoto Sensei 29-31 iulie 2011

July 12, 2011

Centrul de Initiere si Perfectionare Reiki Romania Organizeaza la Hotel Caro Bucuresti
EVENIMENT INTERNATIONAL JAPONEZ REIKI
in perioada 29-30-31 IULIE 2011

29 Iulie ora 18 – 20,30 Conferinta Reiki sustinuta de Hyakuten
Inamoto Sensei

Vor fi prezentate:
1. aspecte legate de Usui Reiki Ryoho si Komyo Reiki Kai
2. diferente si asemanari intre Reiki Japonez si Occidental
3. participantii vor receptiona Reiju colectiv
4. demonstratii practice REI DO prezentate de prof. Reiki Calin Petru
Cotrau
5. intrebari, raspunsuri, discutii cu Inamoto Sensei

Sunt invitate persoanele interesate de cresterea spirituala, terapii
complementare de vindecare Reiki, indiferent daca au absolvit sau nu
vreun nivel sau clasa Reiki. Se asigura Coffee Break.

Taxa pentru participare este de 100 lei care vor fi depusi in contul
in lei al Centrului de Initiere si Perfectionare Reiki Romania deschis
la B.C.R. La depunere va rugam sa mentionati “donatie Conferinta
Reiki“ Perioada limita de inscriere la Conferinta este 25 Iulie a.c.
in limita celor 100 de locuri disponibile.

Cont lei: RO83RNCB0034108712910001

Pentru orice informatie va rugam contactati:
Prof.Reiki Calin Petru Cotrau: ccotrau@hotmail.com sau mobil:
0762.272.652
Prof.Reiki Bogdan Levitchi: bogdan.levitchi@gmail.com sau mobil:
0722.773.553

Share/Bookmark

PRINCIPIILE ETICE REIKI RECITATE IN JAPONEZA

AICI


Share/Bookmark

INTERVIU CU DR.OVIDIU BOJOR

Share/Bookmark

ovidiu-bujor
Expert al Natiunilor Unite pentru programele de dezvoltare industriala, doctorul-farmacist a participat la numeroase misiuni in Asia (India, Tibet, Nepal), de unde s-a intors cu o descoperire ce-ar fi putut sa-i aduca Premiul Nobel.

Despre ce este vorba? In cursul expeditiilor, el a observat ca in zonele de munte oamenii nu sufera de diabet. Urmarindu-le alimentatia curenta, a remarcat consumul de castravete asiatic, un soi amar, dupa care simteau imediat nevoia de zahar. Astfel, Ovidiu Bojor a descoperit insulina vegetala, extrasa din castravetele amar!

Recuperare meritorie pentru memoria inaintasului sau, inventatorul insulinei sintetice, Nicolae Paulescu, cel care a pierdut Premiul Nobel dintr-o eroare birocratica… Insulina vegetala, sub forma medicamentului denumit INSUVEG, a devenit un panaceu pentru milioane de bolnavi carora Ovidiu Bojor le scrie, astazi, despre cum sa manance pentru a trai pana la adanci batraneti.


In ultima sa carte, intitulata “Pledoarie pentru viata lunga”, citim despre cele sapte elemente care prelungesc existenta. Primul este alimentatia. Profesorul Ovidiu Bojor a descoperit insulina vegetala studiind alimentatia traditionala nepaleza NEPALUL.

De vorba, in primitorul apartament bucurestean al profesorului. Subiectul: alimentatia locuitorilor din zonele inalte, spre 4.500 m, unde sunt asezate ultimele sate.

“Taranul de munte nepalez este la fel ca taranul roman – ne spune Ovidiu Bojor. Mi-am dat seama: aceeasi mentalitate, onestitate; pana si imbracamintea lui e la fel (cioareci si camasa peste cioareci). Il deosebeste, poate, efortul mare de a-si castiga existenta in conditii extreme.

Are pamant arabil putin, dar foloseste inteligent irigatia gravitationala inca din secolul al XII-lea. Are pamant sarac, dar il ingrasa cu compost. Serpasii, originari din Tibet, Ťoamenii inaltimilorť, cunoscuti ca avand o cinste nativa, mananca un fel de mamaliga dacica (dhindo) din hrisca si mei, cu valoare nutritiva mare.

Cu o farfurie de hrisca pisata si inmuiata cu apa si ardei iute, acesti serpasi duceau chiar si cate 10 ore in spate greutati de 90 kg, in general bagaje ale expeditiilor himalayene.” Ce mai aflam? Mancarea nationala nepaleza este “Dahl Bhat”, consumata de regula dimineata si seara. Se compune din orez alb fiert (Bhat), supa de linte (Dahl), legume si curry (tarakari).

Totul se serveste pe un platou din otel inoxidabil, compartimentat. Nepalezii mananca cu mana, mai precis, doar cu mana dreapta. Pun un pic de linte pe orez, adauga legumele, picura putina zeama si duc la gura fiecare portie, cu degetul aratator in chip de furculita sau… lingura(?)… Dahl Bhat e o mancare echilibrata (proteinele sunt asigurate de linte).

Legumele difera de la o regiune la alta (cartofi, varza etc.). Supa de linte e, in general, din ce in ce mai concentrata cu cat urcam in altitudine. Mancarea aceasta a devenit asa de populara, incat nepalezii folosesc in loc de “Ce mai faci?”, o expresie care inseamna, literal:

“Ai mancat Dahl Bhat?”… Orezul sta la baza alimentatiei in campie si in regiunile relativ joase, unde poate fi transportat la un pret rezonabil. La altitudine inalta, orezul e inlocuit cu alte cereale, in special cu porumb. Retetele tibetane sunt foarte populare in Nepal.

Se pot manca peste tot un fel de ravioli la aburi umplute cu legume si, foarte rar, cu carne. Sunt servite cu sos chilli, dar exista si varianta prajita, considerata mai sofisticata si care poarta numele Kathay. In Nepal exista mai multe feluri de paine, si toate au forma rotunda.

Pe langa painea de grau, se mananca destul de frecvent cea de porumb, usor indulcita, precum si cateva specialitati, care se prepara mai ales in mediul rural.


ECO.
“Multe produse alimentare nepaleze sunt ecologice” – ne incredinteaza profesorul Ovidiu Bojor. Sa luam, de exemplu, branza. Cea mai buna este branza de nak, femela iakului (“o vaca mica sau o capra mare”), o branza foarte consistenta si de o calitate excelenta, cu gust asemanator celei de Rocquefort sau de Camembert; tot asa, iaurtul numit Curd ori Lassi – iaurtul diluat cu apa… 90% din alimentatia nepalezilor e lacto-ovo-vegetariana.

Poate ca acesta este si secretul longevitatii lor – spune profesorul, invaluindu-ne cu un suras misterios, de mag la inceputul unei lungi si promitatoare calatorii…

“Nu sunt religios, dar sunt credincios. Cred in varful piramidei: un singur Dumnezeu, tatal celor vazute si nevazute” “Am gasit in Tibet plante echivalente cu speciile noastre. Acolo, sparanghelul creste salbatic. Begonia se mananca” – Ovidiu Bojor


Ceai cu unt tibetan

Bautura nationala in Tibet, ceaiul cu unt are tendinta sa deruteze la prima degustare. Ca sa-l apreciezi, trebuie sa te gandesti ca e ca si cum ai bea o supa calda…

Pentru a-l prepara, aveti nevoie de urmatoarele ingrediente: 7 cesti cu apa, o lingurita cu ceai, o ceasca cu lapte, o treime de ceasca cu unt, 1-3 lingurite cu sare. Se incalzeste apa intr-un vas. Se adauga untul si sarea, se lasa sa fiarba 2-3 minute. Se amesteca cu mixerul pana cand continutul devine spumos. Se varsa intr-o teiera (vas pentru servirea ceaiului) incalzita si se toarna fierbinte in cani.

Cei care apreciaza savoarea acestui ceai sunt nepalezii, obisnuiti din copilarie cu amestecul de plante, apa si unt. Caracteristic traditiei ceaiului este pregatirea la foc de lemn, conform normelor budiste si ritualului in timpul slujbelor din manastirile inchinate lui Budha.


Castravete asiatic Dr. Ovidiu Bojor a observat ca locuitorii Nepalului consuma o leguma de forma unui castravete, care reduce considerabil riscul imbolnavirii de diabet.

Rodul cercetarii sale stiintifice de 7 ani asupra ”castravetelui asiatic” este medicamentul antidiabetic INSUVEG. Descoperirea acestui remediu natural – posibil panaceu pentru un miliard de diabetici il recomanda pe profesorul Bojor la Premiul Nobel.


INTERVIU CU OVIDIU BOJOR:

“Imparat” al plantelor romanesti, pe care le iubeste si le studiaza de o viata, le-a deslusit taina ca nimeni altul, transformandu-le in izvoare de sanatate.

Are 83 de ani, este farmacist si academician de renume si locuieste la ultimul etaj al unei case, adica, asa cum el insusi spune, “mai aproape de cer”. In salonasul cu lumina galbuie, printre plante si carti, am povestit pana tarziu despre lucrurile importante in viata


“Natura e Dumnezeu. Il poti gasi cu mintea, cu sufletul, cu simturile…”

- Sunteti cunoscut si apreciat ca un biolog de exceptie, numarul unu al fitoterapeuticii romanesti. Cum se naste, in viata unui om, o pasiune asa de devoratoare pentru lumea plantelor?

- Tatal meu, profesor de stiinte naturale la Targu-Mures, m-a invatat primele lucruri despre plante, roci si mici vietuitoare. De la el mostenesc si placerea de a umbla pe munti. Pe la 14 ani, am intrat insa in conflict cu tata, care era darwinist convins, in timp ce eu imbratisam teoria creationista.

Asa ca am scris un articol intr-o revista de stiinte naturale in care il combateam pe Darwin, care a impartit tot ceea ce este viu in doua regnuri: regnul vegetal si regnul animal. In regnul animal el a inclus si omul.

Argumentul cu care il combateam era ca nici o fiinta vie de pe acest pamant, cu exceptia omului, nu a fost creata dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Oamenii au fost inzestrati de Creator cu o putere launtrica extraordinara, cu o scanteie de divinitate, cu puterea de a iubi neconditionat. Pana la urma, tatal meu mi-a dat dreptate…


- Simteati ca sunteti facut pentru biologie? A existat o intamplare anume care v-a impins pe acest drum?

- La mine n-a fost vorba de un moment anume, in care sa-mi dau seama de asta. N-a fost o revelatie. A fost, mai degraba, o acumulare, piperata cu mult discernamant. Altfel spus, inainte de a crede, am cercetat. La 14 ani, aveam deja un laborator acasa, intr-o camera, plin cu solutii chimice si alte substante intr-o parte, iar in cealalta, cu colivii, borcane cu serpi, broaste, cutii cu gusteri, acvarii de pesti.

Era o nebunie. La 16 ani, acumulasem un bagaj de informatie care depasea cu mult programa scolara. Citeam si carti de aventuri si SF-uri de-ale lui Jules Verne. Si multe carti de specialitate. Faceam si sport. Lucru care m-a ajutat mai tarziu sa ajung in Himalaya de patru ori. Imi placeau inotul, schiul. Mergeam si la patinaj.

Faceam gimnastica in fiecare zi si aveam o viata echilibrata. De mic, ma opream din mancat inainte sa ma satur. Simteam ca trebuie cumpatare in toate, ca nu trebuie umplut butoiul si apoi sa dea pe afara. Am avut intuitiile mele, am simtit ca nu trebuie sa fac decat ceea ce e bine pentru mine, ce e in acord cu credintele si simtirile mele.

Iar pentru mine, bine inseamna a fi credincios, a fi in acord cu natura din noi, cu simtirea noastra intima, care e Dumnezeu. Si am mai avut si acest har de a-mi alege bine prietenii. Nu ma simteam bine in mediile vulgare.

E atat de important sa stii sa-ti alegi oamenii din jur, sa nu cobori in promiscuitate, ci sa stii sa pastrezi o eleganta si un ritual al prieteniei care sa te puna in valoare. Cand ai prieteni care iti seamana, vibrezi la unison cu ei si asta e inaltator. Iti umple inima de bucurie.

Mai tarziu, am avut niste mentori spirituali de mare exceptie: episcopul Suciu, care a murit in temnita la Sighet, fiindca nu a vrut sa se lepede de religia greco-catolica.

printul Vladimir Ghika, un om deosebit, care, la fel ca si Buda, a fost print si, fiindca statutul de print nu l-a mai satisfacut, a cautat adevarata intelepciune, bucurie si eliberare in alta parte.


- Ati fost inzestrat cu un dar rar…

- El vine singur cand spiritual esti deschis sa intelegi niste lucruri pe care altii le ignora. Trebuie doar sa fii curios. Eu eram un copil foarte curios. “De ce ?” era o intrebare mereu pe buzele mele. Aveam si eu framantarile si indoielile varstei, dar a predominat mereu latura pozitiva, optimismul.

- Pe Dumnezeu cand L-ati descoperit?

- L-am gasit umbland singur pe munti. Am lucrat 20 de ani la cartarea florei Romaniei, numai in zone montane, fiindca aveam o conditie fizica mai buna. Cutreieram toti muntii si faceam harti fitogeografice. Cineva a calculat ca numai in Carpati am facut 40.000 de kilometri pe jos.

De foarte multe ori, timp de 5, 6 zile nu intalneam nici o fiinta vie. Uneori ma intalneam cu salbaticiuni, dar nu ma temeam de ele, nu ma atacau, caci stiau ca nu le fac rau. Am invatat sa comunic cu natura. Natura e Dumnezeu. Priveam bolta instelata si ma transpuneam in universul intreg. Tin minte o noapte in Himalaya.

M-am trezit la ora 2 noaptea. Am vazut bolta instelata si luna plina. M-am trezit in Cosmos. In sus, numai orizontul infinit, nemarginirea si Dumnezeu, cu care poti comunica. Il poti gasi cu mintea, cu sufletul, cu simturile.

Il gaseam in cedri, in vant, in flori. Dar trebuie sa ai aceasta intuitie de a trece granita dincolo de lumea materiala, in alt domeniu al cunoasterii, sa fii capabil de o comunicare mult mai profunda, in care te poti perfectiona in timp. Eu nu sunt religios, sunt doar credincios. Cred intr-un singur Dumnezeu, care le-a facut pe toate, cele vazute si nevazute.


“Traim in epoca de piatra necioplita a evolutiei spirituale”

- Exista si dusmani in natura, plante care fac rau?

- Nu. In natura exista doar oribila fiinta care se numeste om, care are sentimente ingrozitoare de dusmanie, gelozie, invidie si ura. Si de fanatism. In Coran scrie “Cand ai in fata o femeie nu ai voie sa tragi, cand ai in fata un copil, nu ai voie sa tragi, cand ai in fata un barbat neinarmat, nu ai voie sa tragi”.

Si cu toate acestea, exista acesti kamikaze fanatici, indoctrinati de la 5, 6 ani sa ucida la comanda, in numele lui Dumnezeu. Cum e posibil asa ceva, cand una din cele zece porunci este sa nu ucizi? Daca toata legislatia mondiala ar fi bazata pe cele zece porunci si pe dreptul roman, ar fi suficient. Lumea s-ar schimba radical.

Traim in epoca de piatra necioplita a evolutiei spirituale. Omul contemporan este un om mutilat, cu o mana foarte lunga, cand e vorba de evolutia tehnica, si cu o manuta chircita, cand e vorba de evolutia spirituala.

Ne-am indepartat de la natura, prin diabolicul slogan din ultimii 50 de ani, de a transforma si schimba natura. Cand natura si-a creat un echilibru perfect in milioane de ani! Am taiat paduri, am defrisat, am distrus totul si acum suportam consecintele. Am devenit mai rai, mai egoisti, mai dezordonati.

Confundam dragostea cu iubirea. Totusi, nu sunt pesimist. Increderea m-a caracterizat mereu. Sunt un optimist incorigibil si cred in evolutia omului, pe o spirala. Chiar daca uneori, in istorie, exista perioade de decadere, spirala tinde spre perfectiune. Iar eu sunt convins ca vom ajunge la varful ei si ne vom inalta.


Ovidiu Bojor - "Eu nu concep notiunea de batranete. Sunt vesnic tanar!"

Cu sotia (1986)

- Dupa atatia ani de experienta, puteti spune ca natura vegetala e la fel de complexa ca omul? Ca are simtire? Emotie? Sentimente?

- Categoric. Suntem abia la primii pasi de a cunoaste sufletul plantei. Am vazut, nu o data, cum la o muzica frumoasa, la o mangaiere, la o vorba buna… infloreste. Daca te incrunti la ea, se chirceste.

Intre toate fiintele vii – plante, animale sau oameni – exista o comunicare continua, ceea ce e minunat. Important e sa deschidem ochii, sa stim sa citim aceste semne. Numai ca, din pacate, lumea nu e mereu interesata de asta.

Pentru ca majoritatea alearga dupa bani, dupa profituri, dupa sex. Lucrurile acestea sunt pe un plan inferior. Nu intamplator omul a fost creat ca un edificiu perfect, pe verticala, capul cu ratiunea deasupra, sentimentul e pe undeva pe la inima, iar ultimul etaj sunt viscerele, pentru ca trebuie sa te hranesti si sa te inmultesti.


“Viata e o oglinda. Daca zambesti, zambetul ti se va intoarce”

- Care sunt lucrurile pentru care merita sa traiesti?

- Sa daruiesti cat mai mult celor din jur si sa ai pretentii minime de la viata. Important nu e sa acumulezi la nesfarsit, ci sa ai un acoperis, o familie cu care sa imparti traiul, un minimum necesar ca sa traiesti. Daca ai trei costume de haine si opt camasi e suficient.

Restul nu-si are rostul. Daca poti avea in plus, mai bine ii dai si altuia care nu are. Iar daca nu ai nici tu, un zambet sa daruiesti macar, un sfat bun, o apropiere. Cand daruiesti sincer, ti se intoarce inzecit asupra ta si poti darui si mai mult. Eu le recomand tuturor sa considere viata o oglinda. Esti in fata ei.

Zambesti? Zambetul ti se intoarce. Cand te crispezi, se crispeaza si viata la tine. Ca sa fii fericit nu-ti trebuie mult de la viata.


- Cateodata, e greu sa opresti caruselul. Un serviciu mai bun cere o masina mai buna, haine mai frumoase, mai putin timp de petrecut cu familia. Unde ar trebui sa ne oprim?

La pensie? Poate la 90 de ani …

- Oamenii acestia evolueaza pe scara profesionala, dar se indeparteaza spiritual foarte mult. Evaluarea aceasta in haine, masini, ceasuri, bijuterii este facuta de oameni meschini, pe care nu pot sa-i inteleg. Viata adevarata inseamna satisfactia sufleteasca pe care o ai in relatiile cu alti oameni si liniste sufleteasca.

Adevaratul confort nu e cel material, ci cel emotional. Cei care sunt prinsi in capcana unei vieti contra cronometru trebuie sa-si puna intrebarea de ce, si la ce serveste cu adevarat asta. Trebuie foarte mult curaj sa opresti acest carusel.

A-l opri nu inseamna a te izola. Suntem oameni sociabili. Trebuie cultivate iubirea, ajutorarea si daruirea. Sa-ti doresti ca maine sa fii un pic mai bun decat ai fost ieri. Dimineata sa te rogi: “Multumesc, Doamne, ca mi-ai mai dat o zi sa fac bine”. Daca esti lacom, patesti cum a patit fata aceea, care a murit la serviciu de prea multa oboseala.


- Datorati ceva originii dvs. ardelenesti? Radacinile te formeaza in vreun fel?

- Eu cred ca inaintea locului natal este familia, cu modelul ei. Eu vin dintr-o familie care a suferit mult. Cinci membri din familie au fost asasinati de hortisti, in 40. Ca sa scap cu viata, am fugit din Ardeal cu un geamantan, cu cateva lucrusoare, alaturi de cativa tineri. Tata era inchis in temnita.

De-abia dupa zece luni ne-am reintalnit, el fiind expulzat din Ardeal, ca persoana non grata. Asta ne-a unit foarte tare. Mama era si ea o fiinta minunata. O persoana credincioasa si practicanta, spre deosebire de mine, inzestrata cu multa bunatate. Sigur ca ardelenii parca sunt un pic mai curati sufleteste.

Desi sotia mea, care e de langa Govora, e mai pasnica si mai ardeleanca decat sunt eu. Eu sunt un luptator, un Scorpion. Dar nu in sensul agresiv…


“La nunta se ureaza: “casa de piatra!” Eu le urez tuturor “casa de suflet”"

- Vorbeati de familie. Este una din valorile in care credeti?

- Familia este piatra fundamentala a societatii. Este piatra de temelie. Se obisnuieste sa se spuna la nunta “casa de piatra”. Eu le doresc tuturor… “casa de suflet”.

Asta inseamna armonie, inseamna nu o unire intre doua persoane cu statut social atragator, ci o uniune intre doua suflete. Daca in familie exista armonie, pace, iubire, in familia copiilor va fi la fel, si tot asa… Planeta se va schimba.


- Unii nu mai cred in familie si in viata de cuplu pe termen lung. Ce-i puteti sfatui?

- In primul rand, sa deschida ochii mari in momentul in care aleg partenerul de viata. Sa nu mai faca casatorii pripite, cu dragoste la prima vedere, cand copiii sufera apoi. Caci fara copii, eu nu concep familia.

Daca lucrurile se strica, este vina amandurora ca nu au facut o alegere buna. Si lucrurile degenereaza. Sa-si ia timp sa vada cu cine se casatoresc. Cand ne-am hotarat sa traim impreuna, eu si sotia mea rezolvaseram toate conflictele.

Inainte ne mai certam, ne mai harjoneam. Acum am 58 de ani de casatorie continua si armonioasa. Si pot sa va spun ca secretul acestei armonii este concesia. Nici o relatie nu e perfecta de la inceput. Noi o facem perfecta, stiind sa lasam unul de la altul, pentru o armonie rara.


Viata fara de moarte si tinerete fara batranete

- Aveti 83 de ani si vorbiti ca un proaspat indragostit. E greu sa nu-ti pierzi prospetimea sentimentelor? Sa nu ajungi la rutina, dupa atatia ani?

- Eu nu concep notiunea de batranete, eu sunt vesnic tanar. Sigur, fata se mai brazdeaza cu timpul. Dar adevarata tinerete e in sufletul meu. Iar ea se simte in relatiile mele cu ceilalti. E important sa nu-ti pierzi cu anii ce trec gesturile de afectiune, de tandrete fata de ceilalti. Mai ales daca celalalt e in suferinta.

Se spune in popor “A murit de inima rea!”. Habar n-aveti cate persoane se imbolnavesc, pur si simplu, de suparare, sau fiindca nu sunt iubite, fiindca n-au in jurul lor armonie, fiindca tanjesc dupa cate o mangaiere si nu are cine sa le-o dea.

Cand daruiesti o mangaiere, ti se intoarce inzecit si nu ai cum sa nu te simti tanar. Cand esti trist si bolnav, e important sa stii sa te “cauti” unde trebuie.


- Chiar nu va este frica de batranete?

- Pentru mine nu exista notiunea de moarte. Pentru mine, viata este fara de moarte si tineretea fara batranete. Dumnezeu ne-a inzestrat cu nemurire. Din moment ce ne-am nascut, traim in veci. Adevarata viata incepe dupa moartea fizica.

Sfarsitul e doar inceputul adevaratei vieti. Daca ai aceasta credinta, daca ai facut bine toata viata, daca ai facut cat mai putin rau, mori cu zambetul pe buze. Binele pe care il faci in viata aceasta iti ajuta in viata de dincolo. Eu stiu ca de acolo pot darui celor de pe pamant chiar mai mult decat pot s-o fac acum.


- O faceti mult si acum. Sunteti cunoscut ca fiind foarte generos. Mai aveti cabinet?

- Cabinetul meu se numeste Policlinica fara Plata. Nu am deschis un cabinet, desi unii m-au indemnat, spunandu-mi cat de mult am sa castig. Nu ma intereseaza asta. Toata viata mea am dat tot ce am stiut, dupa capacitatea mea, gratuit.

Si acum ofer consultatii la telefon sau prin scrisori. Cateodata, primeam cate 50 lei intr-un plic, multumire. Cum aveam adresa pe plic, ii trimiteam inapoi. Uneori, mai puneam 50 de lei si le spuneam sa-si ia medicamentele care trebuie.


“Cel mai bun medicament este iubirea”

- Ce metode de tratament aveti pentru cei care va cer sfatul?

- Vorbesc cu ei la telefon si ii rog sa-mi scrie o scrisoare, in care sa-mi puna analizele si sa-mi povesteasca cat mai mult despre viata lor. Vreau sa stiu daca sunt tristi sau nu, daca iubesc si sunt iubiti, daca au dusmanii sau sunt dusmaniti. Sfaturile mele sunt undeva intre psihologie si duhovnicie.

Le atasez retete cu plante, ceaiuri, retete homeopatice si altele. Eu tin cont ca nu exista boli, ci doar bolnavi. Fiecare om e un caz unic si nu exista retete general valabile. Si mai tin cont si de preventia bolilor. Sunt convins ca medicina viitorului va fi cea preventiva, nu curativa.

O viata sanatoasa si armonioasa nu inseamna doar o alimentatie potrivita, ci si un stil de viata sanatos si armonios. Adevarata sanatate este armonia sufleteasca. Si cel mai bun medicament este iubirea.


Muresenii de Campie. La inaugurarea monumentului dedicat localnicilor omorati de hortisti

- N-ati obosit? De unde atata energie sa faceti bine?

- Dumnezeu daruieste celui care se daruieste. Daca credeti cu adevarat in asta, veti vedea ca functioneaza. Nimic nu te incarca mai bine decat gandul ca ai adus cuiva fericire. Eu, la varsta mea, lucrez zilnic cate 10, 12 ore. Uneori si sambata.

A doua zi dupa ce m-am pensionat, m-am angajat cu carte de munca. Nimic nu e mai daunator pentru cei care se pensioneaza decat sa renunte la orice fel de munca.

Vor fi ca un aparat scos din priza. Trebuie sa se gandeasca la ce le place mai mult si sa continue o activitate. Poate ca unii de-abia acum pot face ce le place cu adevarat. Este secretul ramanerii in forma.


- Va simtiti un om implinit?

- Nu inca. Pana la 90 de ani, cand chiar “ies la pensie” (ha!ha!), mai am vreo 8 ani. In care mai sunt multe de facut si de daruit. As vrea sa desavarsesc ideile din teasta mea si sa incep sa lucrez la testamentul meu stiintific, sa le las sub forma de teme de studiat pentru cei care vor urma. Ca sa nu se piarda.

sursa suntsanatos